SAAB 900 turbo 16S aero / Viking – najmocniejsza i najlepiej wyposażona fabryczna wersja.
MY 1991 – nowa wersja podłogi – nowe usztywnienia, nowe mocowania foteli (4 śruby), nowe mocowanie kanapy (wciskana), bezpieczniki pod kanapą
Samochód przez jakiś czas był zarejestrowany w Anglii, garażowany i utrzymywany w “perfekcyjnym” stanie – zobacz
Jak przystało na stary samochód – został jednak rozebrany, by obejrzeć elementy, których się zazwyczaj nie ogląda. Ingerencja blacharza była niewielka, jednak zabezpieczenia i odnowienie wielu elementów zabrało ponad rok czasu.
Tradycyjnie czerwone (219 Talladega Red – zobacz tabelę kolorów). Zmodyfikowane nie tyle, by pretendowało do najszybszych, ale pod kątem wygody. Innymi słowy: możliwie szybkie cabrio z myślą o jeździe bez dachu, a nie na hamowni. Wynika to z faktu niskiej (i to raczej eufemizm) sztywności nadwozia – szczególnie ze złożonym dachem – której to w dodatku nie ma jak poprawić. Wszelkiego rodzaju pająki znane z 9-3 tu nie mają zastosowania.
Factory extras:
- czerwone APC z wpisaną do dowodu mocą 185 KM
- intercooler pełne aluminium (Hirsch; szerokie rury i komplet strumienic)
- najdłuższe przełożenie pierwotne
- automatyczna skrzynia
- ospoilerowanie – pakiet aero
- obniżone zawieszenie aero ze stabilizatorem
- sportowa kierownica skórzana momo (sygnowana saab)
- skórzana tapicerka bufallo grey (boczki nowe, stan b. dobry)
- elektrycznie regulowane fotele
- elektryczne lusterka
- elektryczne szyby
- elektrycznie składany dach (sama znam takich, co rozkładają ręcznie i myślą że wszystkie z tamtych czasów tak mają)
- podgrzewane fotele
- elektrycznie poziomowane reflektory
- hak (wbity)
- dodatkowe zegary (vdo – wymienione z czujnikami na fabrycznie nowe)
- klimatyzacja (kompletnie nowa, R134)
- wycieraczki reflektorów
- ogrzewana tylna szyba (nowa)
- tempomat
- platynowe świece NGK
- osłona dachu tonneau
Improvements:
- big front brakes from saab 9000
- teflonowe w nierdzewnym oplocie przewody hamulcowe goodridge – dorobione na wymiar; komplet
- silikonowe węże płynu chłodniczego – 5 warstwowy wysokiej jakości silikon; przygotowane na moje zamówienie i obecnie w sprzedaży
- zmodyfikowany moduł otwierania szyb (9-3)
- nowe przednie reflektory przeciwmgielne Bosch (dokładnie takie były wśród akcesoriów), nowe mocowania, których przygotowanie zleciłem na wzór oryginałów (przygotowałem serie, więc kilka osób się załapało)
- dodatkowa ramka pod eq (kolejna akcja saabowych serii akcesoriów) przygotowana na wzór akcesoryjnej, ale na dodatkowy zegar i dwa przyciski – reostat i włącznik przeciwmgielnych
- reostat grzania przedniego fotela kierowcy
- dodatkowy wskaźnik doładowania nowy vdo
- osłona termiczna turbiny i downpipe’u
- nowe wstawki boczne z alcantary
- radio przeniesione na dół – na clariona z cd i eq nie ma już miejsca
- współczesne osłony termiczne od środka na tunelu
- ogrzewane lusterka
Other:
- alarm with GPS localizer; open doors with remotes
Overhaul:
- hood – 2015
- rear part of hood with glass – 2017
- front windshield 2015
- regulacja i konserwacja mechanizmu dachu oraz poszycia
- komplet nowych uszczelek szyb bocznych
- nowy wydech
- nowa deska rozdzielcza
- nowy akumulator
- wymiana osłony termicznej wydechu zewnętrznej oraz wewnętrznej!!!
- zdarte wygłuszenia całej podłogi; zabezpieczenie: fertan+epoksy+baty butylowe+maty kauczukowe
- usunięcie rdzy od wewn. maski (zalewanie cyną bez spawania) – malowanie całej maski
- wyjęcie szyby, wyczyszczenie podszybia po nieumiejętnym wklejeniu szyby – lakierowanie podszybia
- lakierowanie przedniego zderzaka
- lewe drzwi zmieniane ok. 2008 na nowe! (do wersji aero)
- polerka (2016)
- regeneracja turbosprężarki 2018
- układ hamulcowy – kompletnie, także nowe linki do ręcznego
- układ chłodzenia – kompletnie, nowa chłodnica, zbiorniczek i przewody
- wymiana maglownicy (regenerowana) oraz nowe węże
- klimatyzacja – zmiana czynnika – kompletnie nowa
- podnośniki – wymiana mechanizmów, część nowych silniczków
- nowe świece platynowe bcp7ev
- osłony chłodnicy oleju silnika i skrzyni
- masa zregenerowanych część: wybranych, wypiaskowanych i ocynkowanych (osłony tarcz, z komory z zawieszenia)
- kompletna regeneracja głowicy
- wymieniony komplet zamków (wraz ze stacyjką), nowe kluczyki
- wymienione silniczki wycieraczek
- nowe reflektory
- nowe kierunki (przezroczyste) z przodu i boczne
- układ elektryczny – powymieniane złącza i zaśniedziałe kable
- odnowione proszkowo felgi aero
- nowe opony dunlop 195/60 V
- poprawiona elektronika – lucas 14.1 – zero błędów – mam komputer diagnostyczny ISAT
- liczne drobiazgi wymienione na to co mam w sporych zapasach (np. nowy pas nad szybą, włączniki etc.)
- …
Wszelkie prace wykonuję sam zgodnie z dokumentacją techniczną (a dysponuję kompletną) przy wsparciu (i u) emsta – msTun.pl
Krokodylami zajmuję się od 20 lat, o rekomendację można też spytać Andrzeja Zaborowskiego
with car:
- papierowa instrukcja użytkowania
- komplet dokumentów
- ubezpieczenie OC
- wsparcie know-how przez pół roku
- niespodzianki